تغذیه و سلامت

مردم آگاهی قابل‌قبولی دربارۀ محصولات ارگانیک ندارند

مهدی-کیخسروکیانی،-مدیر-مجموعه-غذایی-تورکه

محمدامین کیخسروکیانی بیان کرد: مردم با اهمیت استفاده از محصولات ارگانیک آشنا شده‌اند اما به نظر می‌رسد روند آگاهی آن‌ها در این زمینه کُند است. باید شرایط به نحوی باشد که مردم در این زمینه مطالبه‌گری داشته باشند و استفاده از این محصولات در میان آن‌ها همه‌گیر شود.

به گزارش گروه رسانه‌ای آتا، دومین نمایشگاه «زندگی سالم» از تاریخ ۸ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۲، با همکاری گروه رسانه‌ای آتا و انجمن ارگانیک ایران برپا می‌شود. به همین مناسبت و تا زمان برگزاری نمایشگاه، به گفت ‌و گو با فعالان حوزه تولید محصولات غذایی سالم پرداخته خواهد شد تا از یک‌ سو دربارۀ برگزاری نمایشگاه اطلاع‌رسانی بهتری انجام شود و از سوی دیگر، آشنایی بهتری با محصولات غذایی سالم و ارگانیک پدید آید و فرهنگ استفاده از این محصولات در میان مردم نهادینه شود.

در همین راستا و به منظور بررسی کم‌ و کیف محصولات غذایی ارگانیک و چالش‌های پیش‌ روی این حوزه با مهدی کیخسرو کیانی، مدیر مجموعه غذایی تورکه به گفت ‌و گو پرداختیم. وی در ابتدا با اشاره به تعریف خود از یک محصول ارگانیک بیان کرد: اگر یک تولیدکننده بتواند در تولید محصول خود، استفاده از مواد شیمایی را به حداقل برساند یا حذف کند، توانسته گام بلندی به سوی تولید محصول ارگانیک بردارد؛ زیرا یکی از اولیت‌های مهم در این زمینه، عدم استفاده از مواد شیمیایی است.

وی در ادامه افزود: برای اینکه اهمیت عدم استفاده از مواد شیمیایی بیش از پیش نمایان شود، می‌توان به سبک زندگی‌های قدیمی اشاره کرد. همانطور که می‌دانید مردم در گذشته با روش‌های دیگری محصولات غذایی خود را نگهداری می‌کنند، به ‌نحوی که هرگز به آن‌ها مواد افزودنی و … اضافه نمی‌کردند. بر این اساس، ما هم باید از آن‌ها الگوبرداری کنیم.

کیخسروکیانی تصریح کرد: یکی از راهکارها برای به حداقل رساندن استفاده از محصولات شیمیایی، استفاده از آفت‌کش‌های طبیعی است؛ زیرا تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سموم و مواد نگهدارنده مجاز نیز مشکلات و آسیب‌هایی را به همراه خواهند داشت. بر این اساس، یکی از مهم‌ترین وظایف تولیدکننده این است که مصرف مواد شیمیایی را در تولید محصول کاهش دهد یا به طور کلی استفاده از موارد شیمیایی را حذف کند. البته ما در این زمینه موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم نود درصد محصولات را بدون مواد شیمیایی تولید کنیم.

روند آگاهی مردم از محصولات ارگانیک کُند است

وی در پاسخ به این پرسش که فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک تا چه میزان در میان مردم جا افتاده است؟ گفت: مردم با اهمیت استفاده از این محصولات آشنا شده‌اند اما به نظر می‌رسد روند آگاهی آن‌ها در این زمینه کُند است. باید شرایط به نحوی باشد که مردم در این زمینه مطالبه‌گری داشته باشند و استفاده از این محصولات در میان آن‌ها همه‌گیر شود اما در حال حاضر اینگونه نیست. مردم اگر نسبت به مشکلاتی که محصولات غیرارگانیک برای آن‌ها ایجاد می‌کنند آگاهی یابند رفتارشان در قبال این محصولات تغییر خواهد کرد اما در این زمینه آگاهی‌بخشی‌های لازم صورت نگرفته است.

عدم حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی از بنگاه‌های کوچک اقتصادی

مدیر مجموعه غذایی تورکه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات و چالش‌هایی که تولید محصولات ارگانیک با آن‌ها مواجه است اشاره و بیان کرد: گلایه‌ها و مشکلاتی که دیگر تولیدکننده‌ها دارند، در بخش تولید محصولات ارگانیک هم وجود دارد. البته نکته مهم این است که ما به عنوان یک بنگاه کوچک اقتصادی محسوب می‌شویم که همین امر مشکلات ما را چندبرابر بیشتر می‌کند. البته حمایت‌هایی وجود دارد اما به دلیل اینکه بنگاه‌های کوچک اقتصادی، بنیان خیلی مستحکمی ندارند و هنوز به استواری لازم نرسیده‌اند با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند. این نکته نیز مهم است که در برخی موارد نوع حمایت‌ها مشکل‌آفرین می‌شود و در چنین مواقعی بیش از اینکه توقع حمایت داشت باید در پی آن بود که مسئولان کاری انجام ندهند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مسئله صادرات اشاره کرد و گفت: ما به صادرات محصولاتمان می‌پردازیم اما مشکل این است که محصولات ما به کشور امارات می‌روند و آنجا با برند یک شرکت دیگر و با سه برابر قیمت به فروش می‌رسند. این مشکلی است که برای شرکت‌های ایرانی وجود دارد و در حالی که کیفیت محصولات ما از محصولات کشورهایی نظیر لبنان، اردن و … پایین‌تر نیست و بهتر است اما می‌‌گویند کیفیت محصولات شما پایین‌تر از این کشورها است. بر این اساس، دلال‌ها در این میان سود خوبی را به دست می‌آورند و ما هم برای اینکه بتوانیم به تولید ادامه دهیم مجبور هستیم تا محصول را به قیمت تولید به فروش برسانیم.

یادآوری می‌شود، دومین نمایشگاه زندگی سالم، ۸ الی ۱۰ شهریور ۱۴۰۲، در راستای معرفی محصولات غذایی سلامت محور، ارگانیک، وگان و رژیمی توسط گروه رسانه‌ای آتا  و با مشارکت انجمن ارگانیک ایران در مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *